Bizonyára
te is ismersz olyanokat, akik egyszerűen imádnak megsértődni, s sértettségükben
napokon át duzzogni: „Nem
tudom, hogy mivel érdemeltem ki, hogy velem így bánjon! Én mindig jó voltam
hozzá, de ez a %/!%=%! (tetszőleges trágár szavak) pedig ilyen aljasul elbánt velem! De én
majd megmutatom neki!”
A
fejünkben rejtőző „kis én”, az egó örül, ha különlegesnek, mártírnak
érezheti magát. Lételeme, hogy megsértődjön, és védekezésképpen támadásba
lendüljön: az egó értelme a harc.
Életünknek jelentős részét azzal töltjük,
hogy egónkat hizlaljuk és a vélt támadásoktól védjük. Vannak,
akik bármilyen szó hallatán eltöprengenek: „Vajon mit jelenthet ez számomra?
Vajon mit akart mondani rólam? Vajon mi a véleménye rólam?”
Mi történik akkor, amikor megharagszunk valakire?
Megtörténik
egy alkalommal, amikor lelki
fájdalmat, megalázottságot, dühöt okoztak nekünk, de mi a sérelmünk
történetét újra- és újra felelevenítjük. Újra és újra megtapasztaljuk mentális
filmként a fejünkben, s bosszankodunk rajta.
Az elménk nem tud különbséget tenni a valóság és az
elképzelés között.
Újra
és újra lejátszod a mentális filmedet, s minden alkalommal érzed a hozzá
kapcsolódó keserű érzelmeket. Az ismétlődő történet ismétlődő valóság az
elmédnek: újra és újra megtapasztalod a sérelmet.
Könnyű
belátnod: csak és kizárólagosan csak neked. Senki
másnak nem árt az, hogy te duzzogsz, csak rád van kártékony hatással.
Egyszer
történt meg az esemény, már csak emlékkép, múlt, s te mégis minden alkalommal,
amikor duzzogsz, újra és újra lejátszod elmédben a mentális filmet, s minden
alkalommal vérig sértődsz. Életenergiáidat így fölöslegesen fölemészted.
-
”Egyszer két zen szerzetes sétált egy patak mentén. A séta közben megláttak egy arrafelé haladó fiatal, szexi nőt, aki ugyan szeretett volna átkelni a patakon, de esze ágába sem volt összevizezni a szép ruháját.
”Egyszer két zen szerzetes sétált egy patak mentén. A séta közben megláttak egy arrafelé haladó fiatal, szexi nőt, aki ugyan szeretett volna átkelni a patakon, de esze ágába sem volt összevizezni a szép ruháját.
Az
egyik szerzetes szó nélkül, gyöngéden fölemelte a hölgyet, és átvitte a patak
túlsó oldalára. Majd letette, és továbbment.
Így
mentek-mendegéltek egymás mellett a két szerzetes, mígnem a másik, aki nem vett
részt a nő-költöztetésben, kifakadt:
–
Testvér, hogy is van ez? Megszegted a szabályt, hogy nőkhöz nem érhetünk!
A
másik erre így válaszolt:
–
Én már letettem magamról őt. Te még mindig magadon cipeled?"
A
zen szerzetesnek az a feladata, hogy jelen legyen, s ne a múltba révedjen. Ez
az egyetlen fontos dolog, amit tennie kell. De nem tette, helyette elméjében
azon méltatlankodott, hogy a múltban a nő megérintésével a társa
megszegte a szerzetesi szabályzatot.
„Én már elengedtem magamtól a hölgyet” – válaszolja – „Elengedtem magamtól, testileg is, és lelkileg is. Átvittem a patakon. Megtörtént. Haladok tovább. Nem nézek vissza. Nem az emlékeimben élek, hanem itt és most jelen vagyok, tudok magamról. Te még mindig magadon cipeled a múlt terheit? Ezért nem vagy jelen.. ahol valójában minden van, létezik s ahol a valóság megtörténik.”
Meg kell értened azt, hogy mindenki azt cselekszi, amit a tudatossági szintjének megfelelően a legjobbnak tart. Ha te is hozzá hasonló tudatosságban élnél, akkor te is hasonlóan gondolkodnál és te is hasonlókat tennél, mint az, aki fájdalmat okozott neked.
Ha megbocsátasz, szabadon engedsz. Nem kötődsz senkihez sem sérelemmel, intenzív emocionális energiával, nem csimpaszkodsz belé: „Akarlak téged, mert te elégíted ki az én titkos mártíromsági vágyamat!”
Lehet,
hogy azért ragaszkodsz ahhoz, hogy sértett fél legyél, azért nem tudsz
megbocsátani, mert szükséged van rá, függővé váltál egy érzelemtől.
Lehet,
hogy már annyira hozzászoktál ahhoz, hogy mártírnak érezd magad, s hogy
szenvedj, lehet, hogy annyira gyakran merülsz bele sérelmeid filmjeibe, hogy
valósággal függővé váltál tőlük.
Függőségi viszonyba keveredsz egy negatív érzelemmel, s ekkor mindent megteszel tudattalanul, hogy olyan helyzeteket produkálj, amiben megalázottnak érezheted magad, s ezzel kielégítheted az „örökös áldozat vagyok”- érzelem iránti függőségedet.
„Jajj,
ma még nem kaptam meg az adrenalin-adagomat! Nosza itt a feleségem, van egy kis
problémám vele”
Lehet, hogy függő vagy attól, hogy mindig áldozatnak kell érezd magad.
S
ez neked nagyon rosszat jelent.
Energiáid
jelentős részét az zabálja fel, hogy kielégítsd az „áldozat vagyok” érzés
iránti függőségedet.
Tudattalanul
olyan szituációkat hozol létre, amelyek „balszerencsések”, létrehozod azokat a
körülményeket, amelyekben áldozatnak érezheted magad - s így elégíted ki a
mártíromsági függőségedet.
Ez
az önsorsrontás igazi értelme.
Nincs mit tenned. Meg kell bocsátanod.
Máskülönben a mérgező múlttal megmérgezed a
jelen pillanatot is: azt, ami most van, s nemcsak egy elme-alkotta kép.
Nézz
csak szembe bátran önmagaddal:
Haragszol magadra bármiért is?
Van
benned bárminemű neheztelés önmagadra vonatkozóan azért, mert a múltban bármit
is elmulasztottál? Haragszol bármiért is önmagadra?
Igencsak gyakori az, hogy nem vagyunk jó barátságban önmagunkkal, neheztelünk, haragszunk azért, mert „nem ilyennek kellene lennünk, mert nem teszünk meg mindent azért, hogy”.. s így tovább.
Számtalan
indokot találhatunk arra, hogy miért nem tudjuk magunkat elfogadni olyannak,
amilyenek vagyunk.
Nem tudunk megbocsátani önmagunknak.
A megbocsátást kezd önmagaddal.
Bocsáss
meg önmagadnak, s engedj el minden magaddal szembe támasztott, „kőbe vésett”
elvárást, szabadulj meg azok terhétől.
Bocsáss
meg önmagadnak, engedd el a múltad, hadd legyen csak emlék. Ne legyen többé
rád hatással a múlt, ne befolyásolja
többé az életedet.
Amikor teljesen megbocsátasz önmagadnak,
akkor elengeded a magaddal szembe támasztott elvárásokat, s megszabadulsz a
megfelelési kényszertől – szabaddá válsz.
Elengeded
magadtól a múltat, szabadon engeded a sérelmeidet s ezáltal te is szabaddá
válsz.
Nem kell cipelned a sérelmek terheit
vállaidon, s nem roppansz meg az élet súlya alatt.
Ekkor kiegyensúlyozott
vagy és élvezed a létezést..
(Részlet Kery Ervin: "A tudatosság kézikönyve" c. könyvéből)