Ilyen az ego, a bennünk levő kis én. Csak akkor érzi jól
magát, ha szebb, jobb, több, mint valaki más. Bárkivel is találkozik,
méricskéli azt, megfigyeli a ruházatát, puhatolózik az anyagi körülményei iránt
– hogy majd végül néhány szóval „elembertelenítse” áldozatát: te csúnyább vagy,
mint én, rosszabb, szegényebb. S mivel én szebb vagyok, jobb és gazdagabb, mint
te, ezért az én értékem nagyobb. Én
fontosabb vagyok, mint te. Amikor így a bennünk levő hasonlóságokról elfeledkezik,
helyette a különbözőségeket veszi észre, akkor párhuzamokat von, aminek
egyenlege:
Én ≠ Te. Én > Te.
És ekkor már maradéktalanul jól érzi magát.
Az is előfordulhat, hogy valaki ennek ellentétét teszi:
folyamatosan összehasonlítja önmagát másokkal, hogy bizonyítsa mártírságát: én
nem vagyok olyan szép, nem vagyok elég jó, nem vagyok olyan gazdag, mint más.
Velem a sors cudarul elbánt. Értéktelen vagyok. S ebből identitást farag
magának: mártír vagyok, áldozat.
Én < Te
„Óh, mily borzalmas ez az ember – látni sem kívánom többé”.
„Óh, milyen pocsék ez a hely – soha többé nem jövök ide”. „Óh, milyen borzasztó
ez az élethelyzet”. Ezekkel azt is közli, hogy „Nem akarok most itt lenni. Az
itt és most, a jelen pillanatából elmenekülnék.” És el is menekül. Tévénézésbe,
alkoholba, egy még rosszabb élethelyzetbe.
Amikor megcímkézünk valamit, akkor azt gondoljuk arról, hogy
tudjuk mi az. Bármennyire is egyedi valami, ha más valamivel összehasonlítjuk,
akkor találunk benne olyan hasonlóságot, ami alapján begyömöszölhetjük
valamelyik címkés dobozunkba.
Ez ilyen, meg amolyan.. ez jó, s ez nem jó. Amit rossznak nevezünk, arról lehet, hogy később kiderül, hogy valójában jó volt. Valótlanul
címkéztük rossznak.
Bizony megtörténik, hogy ami ma jónak tűnik, az holnap rossz
színezetet kap, s amit ma balszerencsének nevezünk, az a későbbiekben (amikor
utólagosan a pontok összekötődnek, értelmet kapnak) szerencsének minősül. Ahogy
ezt a következő történet is elbeszéli:
Egyszer az egyszeri ember fia kapott egy lovat, amire a barátja
ezt mondta:
- Milyen nagyszerű, hogy a fiad kapott egy lovat!
Az egyszeri ember így válaszolt:
-Csakugyan?
Nem sokkal később a fiú leesett a lóról és eltört a lába.
A barát így sajnálkozott:
-Milyen szörnyű, hogy eltört a fiad lába! - mire a válasz:
-Csakugyan?
Aztán háború tört ki és a fiút a sérülése miatt nem
sorozták be. A barát így lelkendezett:
-Minő szerencse, hogy nem kellett harcba vonulnia a sérülése
miatt!
De az egyszeri ember ugyanazt válaszolta:
-Csakugyan?
-Csakugyan?’
Nem bocsátkozik vitába, elfogadja a másik ítélkezését, mint
külön bejáratú véleményt. Mint egy olyan megközelítését az igazságnak, amely
egy nézőpontot képvisel. Mert az ítélkezés valójában nem más, mint egy
nézőpontból való megközelítése a valóságnak, nem több. Nem maga a teljes
igazság.
Próbáld csak ki:
Határozd el, hogy egy időre felfüggeszted az ítélkezést. 5 percre,
egy órányi időre vagy akár mindhalálig figyelsz arra, hogy ne ítélkezz. Bármit
is látsz, hallasz, tapasztalsz – nem ítélkezel. Elfogadod olyannak, mint
amilyen. Hagyod, hogy létezzen a pillanat teljességében.
Ha egy számodra bosszantó, kellemetlen alakkal találkozol,
akit el kell viselned egy társalgás erejéig, akkor a megszokott bezárkózás
helyett válaszd azt, hogy teljes figyelmeddel meghallgatod a másikat. Amikor
együtt vagytok, akkor figyelmed egy jelentős részét rá áldozod. Éber
tudatossággal ott vagy vele, szemléled, hallgatod – s nem ítélkezel. Belső
csöndben figyeled.
Bármi is kerüljön a tudatosságod mezejébe, fogadd el azt. Ne
ellenkezz, hanem engedd, hogy létezzen! Mindenféle
minősítés és skatulyába zárás nélkül.
Ha ezt teszed, akkor feladod azt a szokásodat, hogy
címkézéssel hizlalod az egódat, röpke örömmel vagy fájdalommal telített
érzelmeket okozva magadnak, cserében pedig megnyílik előtted a befogadó tudatosság ajtaja. Az életed békésebb és boldogabb lesz és nyitott leszel az élet csodáinak befogadására.
Tovább itt olvasható -->>
Tovább itt olvasható -->>